Alla inlägg under februari 2013

Av mammaslillaparla - 28 februari 2013 18:17

Grattis lilla pärla! Idag har du blivit nio veckor. Tänker på dig mest hela tiden ska du veta  


Denna vecka har barnet alla väsentliga kroppsdelar, även om pärlan har massa utveckling kvar. Nu börjar barnet se ut som en liten människa. Handlederna är mer utvecklade, vristerna har formats och man kan se tydliga fingrar och tår.

Armarna har blivit längre och böjs vid armbågarna. Nu när den grundläggande fysiska formen finns kommer pärlan växa sig större och öka snabbt i vikt.


Man kan inte se könsdelarna med UL ännu, men de har börjat utformas.


Helt plötsligt har sambon börjat prata om att kanske inte ta reda på könet innan födseln... Jag tror inte jag kan hålla mig då det väl är möjligt att få reda på det. Frågan är om jag kan hålla tyst och inte försäga mig om han verkligen inte vill veta?!  


Av mammaslillaparla - 27 februari 2013 12:03

Igår var jag och sambon på vårt första besök hos barnmorskan. Vi fick massa info om graviditeten och ett ungefärligt beräknat födelsedatum. Tredje oktober beräknas kära pärlan möta världen  


Vi fick tider för kommande undersökningar och träffar. Känns bra att ha en plan nu. Allt blir lite mera verkligt!

Det togs blodprov, urinprov och mättes blodtryck. Visade sig att jag hade järnbrist så nu blir det att knappra järntabletter. Jag som redan har trög mage   Stackars mig! Haha... Fick förklaring till yrseln jag haft oxå. Lågt blodtryck! Så det är bara att tänka sig för helt enkelt då jag reser mig och så. Framförallt på morgonen. Har även känt av de då jag duschar och står upp länge.


Barnmorskan var jättetrevlig och pedagogisk så just nu känns det verkligen som rätt val av MVC!


  



Av mammaslillaparla - 26 februari 2013 11:37

Jag är sjukt sugen på att skaffa ny hårfärg nu när jag går in i en ny tid i livet. Tänker mig en mörkare mer naturlig blond ton. Gärna en kall askig färg med slingor.

Lite som bilderna nedan. Kan det vara något för mig tro?


     

Av mammaslillaparla - 23 februari 2013 18:42

Så härligt med ledig lördag! Man uppskattar det extra då man bara är ledig var tredje helg.

Idag har jag varit på Dramaten med ett par toppentjejer och kollat in  "Farliga förbindelser". Var mitt första besök någonsin där trots jag bott i Stockholm i fem år. Gud vilken gudomligt härlig inredning i både foajén och i själva teaterrummet. Plus alla fina kostymer! Gjorde halva underhållningen nästan! Hade själv velat testa några av de underbara klänningarna!


Nu är min underbara kille iväg och hämtar takeaway. Så hungrig! Haha! Hade kunnat äta en häst nästan... 


Sen blir det Mellomys för hela slanten! Betting i soffan om vem som vinner och kommer sist såklart! Ska ju självklart vinna även denna gång!  




 





Av mammaslillaparla - 23 februari 2013 18:16

Älskar att läsa om andras graviditeter och första tiden med barnet. Känner dock inte till så många bra än. Dessa är några av mina "favissar" hittills!   


http://charlotteperrelli.damernasvarld.se/


http://blogg.mama.nu/kittyjutbring/


http://blogg.mama.nu/aninebing/


http://gynning.net/


Har ni läsare någon toppenblogg ni kan rekommendera?!

Kram/ S



Av mammaslillaparla - 20 februari 2013 11:04

Var på middag i lördags och fick höra om detta test som sägs kunna ta reda på bebisens kön. Dock ska man vänta till efter vecka 10 för att få ett hyffsat tillförlitligt svar. Kollade upp testet och tror man ska ta det med en nypa salt 

 

Såhär ser testet ut:


Man ska kissa (morgonurin) i en plastmugg och hälla lika många dela rent bikarbonat (ej bakpulver) i en annan plastmugg. Sedan häller man urinet försiktigt ner i den muggen med bikarbonatet och inväntar en reaktion.

Bubbel, fräs och skum = pojke

Ingen reaktion alls = flicka

Orsaken till reaktion när man väntar pojkar är att urinet då innehåller mer syra (basiska ämnen reagerar inte med bikarbonat). Även mäns urin regerar på detta vis.

Sant eller inte?

70% av de kvinnor som genomförde testet fick rätt svar medans resten va osäkra på hur det blev och fick fel svar.



Jag kommer ju inte kunna hålla mig och kommer absolut att göra detta testet längre fram!  


 




Av mammaslillaparla - 20 februari 2013 10:33

Så nära, men ändå så långt borta

Jag är rädd att misslyckas
uppgiften är ju så stor
Men jag lovar dig att jag ska göra allt i min makt
för att bli världens bästa mor

Du är så otroligt efterlängtad
och vi håller dig redan så kär
Det kanske låter konstigt
med tanke på hur liten du faktiskt är

Vi kallar dig redan
för vår lilla skatt
Och om sanningen ska fram
så drömmer vi om dig nästan varje natt

”Så nära, men ändå så långt borta”,
sa din pappa en dag
Och visst är det sant
men snart får vi träffa dig, om bara ett litet tag

Jag kan inte med ord beskriva
hur mycket jag längtar efter dig
Tänk första gången jag får hålla dig i min famn
det kommer betyda så oerhört mycket för mig

Jag är rädd att misslyckas
uppgiften är ju så stor
Men jag lovar dig att jag ska göra allt i min makt
för att bli världens bästa mor

Fin dikt av okänd författare. Stor igenkänningsfaktor!  

 

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<<
Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards