Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Veckan som gått...

Av mammaslillaparla - 22 april 2013 11:05

I måndags var jag och en god vän och käkade tapas på Mondo på odengatan. Var precis vad som behövdes en tråkig måndag! Älskar verkligen spansk mat. Dock fick jag ju hålla mig borta från mögelostar och parmaskinka som jag älskar men fanns som tur var massa annat härligt gott  


 


Efter middagen försökte vi oss på en promenad men vädret var inte tillåtande så det blev inte långvarigt. Blev att hem och mysa under filten istället  



I torsdags gick vi in i sjuttonde veckan! Tiden går framåt ändå  


Vecka 17

Vanligtvis har man nu gått upp mellan två och fem kilo. Vissa börjar känna av att kroppens slemhinnor blir mer svullna.

Fostret börjar nu få mer barnlika proportioner. Kroppen växer fort och växer ikapp huvudet. Längden är ungefär 18 centimeter och vikten ungefär 180 gram. På huvudet och ögonbrynen har hårrötterna börjat växa och bli grövre.

Fostret lagrar in så kallat brunt fett i kroppen. Det bruna fettet hjälper barnet att hålla sig varmt efter födelsen. En del av det försvinner så småningom. Nu börjar också fosterfett att bildas av körtlar i huden. Fosterfettet ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden, så att den inte blöts upp av fostervattnet

(text hämtad från stockholms läns hemsida)


Vad gäller rörelser så har jag känt ganska länge lite "fjärilar i magen". Rörelser som man kan känna genom att känna även från utsidan. Men än så länge är jag inte helt säkert på at det är lilla pärlan. Kommer nog inte vara säker förrän man ser sparkarna på utsidan  

Nu är det bara lite mer än en vecka kvar till rutinultraljudet. Då får vi reda på vad det är för en liten pärla därinne. Därefter kommer jag säkerligen gå all crazy med shoppandet hahah. Lättare att veta vad man kan köpa då man vet könet. Det underlättar iaf.


I helgen har jag bara tagit de lugnt. Har i princip varit sängliggande. Har haft så ont i bäcken och rygg då jag inte haft någon chans att vila på dagarna innan jobbet då det varit full rulle med renoveringen här hemma både vardagar och helg. När jag jobbat kvällar har jag inte fått vila ryggen alls utan stått hela dagar och kvällar för att sen gå upp sju igen på morgonen. Inte optimalt för en gravid kvinna direkt. Men det går framåt i lägenheten äntligen iaf och fint blir det! Igår låg jag med huvudvärk hela dagen så blev mest att sova. Men kändes skönt att kroppen fick en chans att ta igen sig lite. Gick ner till vattnet en liten stund på em och satte mig så jag och pärlan fick lite friskluft iaf. Var riktigt härligt i vårsolen  

             


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mammaslillaparla - 31 oktober 2017 10:02

1825382803

Av mammaslillaparla - 20 april 2015 11:22


(4,5 vecka gammal)     Céline klarade första läkarbesöket med bravur! 4600 gram, 55,3 cm lång och ett huvudomfång på 37,6 cm. Lilla C har gått upp 370 gram på två veckor. Ännu mer att älska alltså     Speciellt de där gosiga veckiga små låre...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:27


  Napp är ju ett ganska laddat ämne. Kommer ihåg när jag fick Izabella för 1,5 år sedan... då var det big no no att ge det på BB ( i vårt fall neo). Det kunde störa amningen och göra att de inte gick upp i vikt ordenligt. Detta resulterade i att...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:24


  När pappan "tar hand om bebisen"   Gillar att han använder amningskudden för att förhindra att Céline kasar ner så han har händerna helt fria haha   ...

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards