Alla inlägg under december 2014

Av mammaslillaparla - 20 december 2014 13:19

  


En av toppengrejerna med att vara gravid är att man kan fika med gott samvete! I veckan träffade jag Mickis och vi tog en fika i Gamla Stan i regnrusket. Blev choklad X 2  hihi   En chokladboll och varm choklad med grädde. Så sjukt gott!

Var supermys att snacka lite tjejsnack oxå. Vi ses alldeles för sällan  

Av mammaslillaparla - 20 december 2014 12:51

  


I veckan var jag på mitt inbokade läkarbesök på Mama Mia. Jag fick boka in ett extra besök då mitt nya schema tyvärr gjort att mina onda sammandragningar har forsatt. Meningen med halvtidssjukskrivningen var att jag skulle få ta det lugnare men eftersom butiken jag jobbade i inte var budgeterad för att vara dubbelbemanad har jag fått åka runt och jobba i massa olika butiker i Stockholm. Eftersom det varit nya rutiner varje gång så har det gjort att istället för att jag skulle få det lugnare blev det mer stressigt.


När jag var på Mama Mia förklarade jag detta för min läkare och hon sa direkt att det var ju absolut inte meningen med sjukskrivningen. Hon höll med mig om att min arbetssituation i förhållande till mina "problem" inte alls blivit bättre. Åh vad kändes skönt att hon hade förståelse!   Blir så hemskt orolig då jag får så många sammandragningar på kort tid och speciellt då de gör ont. Vill verkligen inte föda för tidigt även denna gången  

Hon undersökte magen och ställde massa frågor om sammandragningarna. Efter det sjukskrev hon mig på heltid fram till jag är beviljad graviditetspenningen. Känns så skönt att jag äntligen kan slappna av angående detta! Nu är det bara att njuta av julen, min familj och ta det lugnt som gäller.


Stefan är verkligen världens bästa! Han är superduktig med Izabella och gör allt som är lite mer krävande fysiskt. Han ställer verkligen upp och hjälper till jättemycket. Är så lyckligt lottad att ha Stefan i mitt liv. Han är verkligen världens bästa pappa till mina barn och en fantastisk livspartner  

Av mammaslillaparla - 19 december 2014 13:19


Är så beroende av dessa kisar hihi   Hade kunnat äta lussekatter till frukost, lunch och kvällsmat utan problem! 

 Kanske kan vara bra för bebis dock att få i sig lite andra näringsämnen oxå  

Av mammaslillaparla - 19 december 2014 12:25


Egna tankar om graviditeten just nu:


Känner mig mycket mer tungandad precis som gravidappen beskriver. Blir anfådd i princip av ingenting. Nu känns det att livmodern och bebisen är stor! Sedan lite mer än en vecka tillbaka har jag varit öm i revbenen på höger sida. Känns som ett rejält blåmärke ungefär på insidan och känns mer ju mer aktiv jag är eller ju djupare andetag jag tar. Tydligen ganska vanligt då organen trycks ihop så mycket nu för att Céline ska få plats 

Céline fortsätter att sparka och boxas på både min blåsa och mina revben. Tycker det är en okej smärta då varje spark är ett tecken på att hon mår bra därinne  


Sedan ett par veckor tillbaka kan jag känna händer eller fötter som sticker ut då och då vid revbenen ordentligt. När jag petar tillbaka så drar hon tillbaka dom ett tag för att en stund senare peta ut med en hand eller fot igen. Så häftigt! Där magmusklerna har delat sig känner jag tydligt hur armar och ben känns. Det är verkligen en riktig liten människa där inne och det är så häftigt då hon reagerar på beröringen från sin mamma  


Lillasyster har varit ännu mer aktiv än storasyster var redan från början. Får se hur det blir då hon tittar ut. Om hon är lika pigg och vaken då. Izabella sov bara powernaps i början så skulle inte bli förvånad om lillasyster gör likadant   


Det ständiga springandet på toaletten har oxå börjat igen!   Kan känna mig superkissig men sedan är det knappt något i blåsan iaf haha...


Lite siffror:


Vecka 30 av 40 vilket betyder att det bara är en fjärdedel kvar! Jisses!

Tre veckor från nu kom Izabella.

Det är 76 dagar till BF.

68 dagar till det planerade snittet (om Aurora-samtalet den 12 januari inte kan få  mig på andra tankar).


Av mammaslillaparla - 15 december 2014 13:13


Izabella tycker det är väldigt kul att ställa om tvättprogrammmet på alla lysande knappar på tvättmaskinen så en bok och mammas morgontofflor är bra avledning då det sorteras mer tvätt   Just det... toarullen är ju väldigt rolig oxå så när fröken är i badrummet får den bo på en hylla istället för i sin hängare annars är det pappers-fest i hela badrummet direkt. Bus-Fia!  

Av mammaslillaparla - 15 december 2014 11:05



I torsdags fick Izabella sitt första julkort för i år. En söt liten jul-mus från släkten i Skåne. Den har hon kört runt i sin röda Briovagn hela helgen  Så himla roligt att hon äntligen tycker att vagnen är kul! Det har varit lite ljummet intresse för den tidigare. Det är ju så mycket lättare att hålla mamma och pappa i handen då man går och styra dom i den riktning man vill gå. Vagnen är lite mera svårvänd  


Nu kan hon gå genom att bara hålla i en hand oxå. Izabella är ganska försiktigt men det märks att hon börjar bli mer och mer modig. Hon litar mer och mer till sin balans och testar lite då och då på egen hand. Hoppas gåendet lossnar snart! Hon blir så himla stolt och glad då hon lyckas med något hon vill lillskruttan  



I torsdags fick jag hem svar på min graviditetspenning-ansökan. Den är beviljad!!!  Så himla skönt! Förra gången strulade försäkringskassan massor och jag fick skicka in massa kompletteringar och överklaganden. Då blev den inte godkänd förrän vi låg på neonatalavdelningen med Izabella i vecka 33. Så skönt att slippa pappersstrul med det denna gången. Den 5 januari är jag alltså garanterad att gå hem från jobbet och den 25 februari har jag mitt planerade kejsarsnitt inbokat. Känns skönt att de två sakerna är klara    


Testade att göra chokladbollar med pepparkakssmak. Stefan krängde tre stora på raken och en till frukost dagen efter så antar att de fick tummen upp av honom  Nyttigt värre! Haha...


 

I fredags gick jag in i vecka 29 och tredje trimestern. Mer än 70 % av graviditeten är nu gjord. Tänk med Izabella var det bara fyra veckor kvar tills hon tittade ut. Ingen tid alls i sammanhanget! Hoppas Céline stannar i magen tiden ut 

Har haft mer sammandragningar nu när jag jobbat hela helgen och magkatarren har oxå blivit värre. Blir främst orolig av sammandragningarna så hoppas läkaren kan lugna mig i veckan med en undersökning.




I lördags direkt efter jag jobbat vid Drottninggatan tog jag och Stefan en tidig bio. Var supermysigt med lite egentid med min älskling   Det är inte så ofta vi gör grejer bara vi två   Vi såg nyaste Hobbit-filmen som levde helt och hållet upp till förväntningarna. Så den får ni se om ni har möjlighet! Dessutom slapp jag tvingas gå ut och kissa under filmen. Haha... Ett extra plus då man har en gravidblåsa som spelar en spratt hela tiden nu när bebisen börjar bli så stor. Céline har den senaste tiden verkligen använt min blåsa som boxsäck.  Det är trevligt att hon rör sig mycket men kanske inte de skönaste sparkarna som kommer emellanåt Efter bion kom vi hem till en mysig och glad Izabella som lekt hela eftermiddagen med sin farmor och farfar.


   

Efter att jag kom hem från jobbet igår var det en liten tjej som ville vara nära sin mamma och hålla hand. Så himla mysigt! Vi tittade på hennes favoriter just nu från Simple Learning. En uggla som sjunger Blinka Lilla Stjärna och en video om en snögubbe och en snöflicka. Hon älskar verkligen dom klippen! Startar man Youtube på tvn blir Izabella superglad och pekar och säger "Där, där, där!" tills man startat rätt klipp och så applåderar hon då det kommer igång och börjar gunga fram och tillbaka. Så sött  


 

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards