Direktlänk till inlägg 29 januari 2015

Mama Mia

Av mammaslillaparla - 29 januari 2015 10:50

Igår var jag hos barnmorskan för en ny rutinkontroll. Var skönt att få komma dit då mina sammandragningar ökat mycket senaste tiden. Känns som jag knappt kan göra något lite mer krävande utan att de kommer igång direkt och de kommer alldeles för ofta. Vilket oroar mig med tanke på min tidigare graviditet.


Mitt sf-mått låg på 33 så nu hade det inte ökat med samma hastighet som det gjort förut men jag ligger fortfarande lite ovanför "normalkurvan". Bebisen hade flyttat sig lite längre ner och huvudet var ruckbart än men det är inget som är ovanligt för min vecka. (34+5)


Mitt blodtryck var lite högt sa bm så jag fick gå och lämna ett urinprov för att kolla att det inte fanns äggviteämnen i urinet. Jag som hade kissat precis innan!   Lyckades tillslut få ut några droppar så vi kunde ta testet iaf. Det visade inga spår av äggviteämnen tack och lov!


Célines hjärta hittade bm direkt och det tickade på fint  


Jag frågade om mina sammandragningar som ökat och att när jag haft många har jag som en träningsvärk en hel dag efter i magen. Väldigt obehagligt! 

Jag berättade att jag varit mycket själv med Izabella nu när hon varit sjuk och jag har därmed fått lyfta mer och inte kunnat vila på samma sätt. Antar att det är däför sammandragningarna ökat i mängd. Hon sa att med tanke på min historia och att jag är så långt gången nu så bör jag inte alls vara själv med Izabella. Att jag måste försöka ta hjälp. Inte så lätt då Stefan måste jobba nu innan Céline kommer och min släkt bor i Skåne... Hoppas hoppas Izabella håller sig frisk nu så hon kan skolas in ordentligt på förskolan och att jag får en chans att vila.


Hon sa oxå att försvinner inte sammandragningarna då jag vilat måste vi åka in. Eller om jag börjar blöda, får vattenavgång eller bebis verkar slö. Jag tycker de är så svårt att avgöra när sammandragningarna är för mycket. Vart går gränsen liksom?


Har börjat noja för havandeskapförgiftning oxå då jag var dum nog att googla "högt blodtryck gravid". Tydligen är det något som kan orsaka moderkaksavlossning som jag drabbades av förra gången. Läste att huvudvärk är vanligt då oxå. Har faktiskt haft en hel del huvudvärk senaste tiden när jag tänker efter men idag känns det bättre så känner mig lite mer lugn.

 
 
Caroline

Caroline

29 januari 2015 22:53

Hej!
Har länge läst din blogg, alltid så kul att läsa dina inlägg. Jag födde min son i vecka 29 och han var väldigt tillväxthämmad. Han vägde bara 865 gram. Jag fick havandeskapsförgiftning och de upptäckte de i v 28 hos bm. Jag läckte äggvita i urinen och hade skyhögt blt. Om du skulle haft några tecken på hf skulle de ha märkt de hos bm när du va där. Försök arr koppla av så mkt du bara kan så kommer allt bli jätte bra. Tänk va länge du har gått nu, super kul och grattis!

Prematurmamman Caroline

http://Http:BamseArMittAndraNamn.bloggplatsen.se

mammaslillaparla

30 januari 2015 11:22

Hej! Vad kul att du gillar min blogg:)Tack Caroline för dina lugnande ord

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mammaslillaparla - 31 oktober 2017 10:02

1825382803

Av mammaslillaparla - 20 april 2015 11:22


(4,5 vecka gammal)     Céline klarade första läkarbesöket med bravur! 4600 gram, 55,3 cm lång och ett huvudomfång på 37,6 cm. Lilla C har gått upp 370 gram på två veckor. Ännu mer att älska alltså     Speciellt de där gosiga veckiga små låre...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:27


  Napp är ju ett ganska laddat ämne. Kommer ihåg när jag fick Izabella för 1,5 år sedan... då var det big no no att ge det på BB ( i vårt fall neo). Det kunde störa amningen och göra att de inte gick upp i vikt ordenligt. Detta resulterade i att...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:24


  När pappan "tar hand om bebisen"   Gillar att han använder amningskudden för att förhindra att Céline kasar ner så han har händerna helt fria haha   ...

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards