Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Tisdagens läkarbesök på Danderyd

Av mammaslillaparla - 5 mars 2015 10:23

I tisdags var det dags för nytt besök på specialmödravården på Danderyd. Först fick jag göra ett grundligt ultraljud där de mätte bebisens storlek, fostervattenmängd, att moderkakan såg bra ut och att flödet var bra. Céline blev helt galen i magen då de försökte kika på henne. Hela magen böljade konstant och hon sträckte på sig, sparkades och boxades under hela de 30 min undersökningen pågick. Ultraljudsbarnmorskan sa att det var väldigt länge sedan hon varit med om en så envis och livlig bebis haha  Eftersom Céline vägrade vara stilla ens en sekund så blev måtten ungefärliga på hennes viktberäkning då varje millimeter gör att det skiljer. Men en bebis på mellan 3,5 till 3,7 kilo låg inne i min mage. Så hon är lite större än genomsnittet men tack och lov ingen jättebebis som jag varit lite orolig för.

Det var bra med fostervattenmängd och moderkakan såg fin ut. En skön lättnad med tanke på moderkaksavlossningen förra graviditeten.


Sedan fick jag lämna ett urinprov som vanligt och kopplades till en CTG-apparat. Då var Céline så lugn, antagligen helt utmattad av ultraljudet, så efter ett tag kom barnmorskan in med lite kallt vatten för att få igång henne. Då blev det iaf lite små rörelser och jag fick en godkänd ctg-kurva av läkaren  


Efter det var det tid för undersökning av tappen hos läkaren och samtal om hur vi ska göra härnäst.

Denna gången var det en ny läkare då den jag haft tidigare besök inte jobbade just då. Men hon hade läst min journal och kändes insatt. Tyckte dock att kemin stämde mycket bättre med läkaren jag hade haft förut. Denna kändes mer stressad i sättet och svårare att få ut "vettiga" svar av.


Vi gjorde undersökningen och tyvärr visade den att det fortfarande inte hänt något för att jag skulle kunna sättas igång. Inte ens en hinnsvepning var möjlig. Så trisst! Hade iaf hoppats på att något hade hänt denna gången som visade att det närmade sig en förlossning men icke  Var lagom besviken kan jag säga. Är så less på alla krämpor nu och eftersom jag inte kan göra så mycket fysiskt så blir det att man tänker desto mer på den kommande förlossningen och oroar sig extra mycket. Usch!


Snälla snälla Céline kom ut snart! Vi vill så gärna träffa dig  




Vi bokade in tid för igångssättning den 13de mars nästa vecka om jag inte kommit igång innan dess av mig själv. Känns som en evighet dit!!   Ändå är det en vecka tidigare än de sätter igång "vanliga" föderskor om de går över BF.


På kvällen fick jag en liten blödning så fick ringa in till förlossningen då de bett mig göra det vid minsta tecken. De sa som jag trodde att det antagligen berodde på sköra slemhinnor och undersökningen. Dagen efter avtog det så då behövde jag inte ringa igen.


Önskar så in i att det ska komma tecken på att något är på gång hela tiden men än så länge är det bara vanliga sammandragningar och inga andra typiska tecken på att förlossningen är på gång. Det är bara att vänta snällt helt enkelt. Hon kommer när hon kommer....


 

 
 
Ingen bild

Sandra

5 mars 2015 20:10

13e wohoo! ;) haha men hon kommer nog innan dess :) jag hade inga tecken alls, helt plötsligt gick vattnet. När du minst anar det startar det, hoppas du slipper igångsättning.

mammaslillaparla

6 mars 2015 10:08

Haha hade varit lite kul om ni fyllt år på samma dag:) Synd att inte mitt rygg och bäcken tycker det samma:( Hoppas så innerligt att det kommer igång naturligt innan dess och att det flyter på bra och jag slipper snitt. Hade varit så skönt att slippa vara helt handikappad efter födseln. Tydligen gick vattnet för mamma också då hon fick mig och ett dygn efter var jag ute. Vilken tid på dygnet gick vattnet för dig?
kramar

 
Ingen bild

Sandra

6 mars 2015 15:05

Det hade ju varit den bästa dagen! ;) mitt vatten gick mitt i natten, det började med att komma lite sen när jag gick upp på toa kom det mer sen sipprade det litegrann hela tiden tills värkarna startade, typ 20 timmar senare. Håller tummarna att hon kommer snart, av sig självt :) kram

mammaslillaparla

9 mars 2015 10:22

Haha förstår att du tycker det;) Börjar bli rätt less på att vänta nu med alla gravidkrämpor dock. BF+4 idag. Så segt! kramar

 
Ingen bild

Caroline

7 mars 2015 13:35

Kanske blödningen var lite av slemproppen :-)

Kram dig Caroline/oktobergruppen

mammaslillaparla

9 mars 2015 10:20

Tyvärr antagligen inte då jag är på BF+4 idag men man kan ju hoppas:) Än så länge inga fler tecken dock:/ Så segt!

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mammaslillaparla - 31 oktober 2017 10:02

1825382803

Av mammaslillaparla - 20 april 2015 11:22


(4,5 vecka gammal)     Céline klarade första läkarbesöket med bravur! 4600 gram, 55,3 cm lång och ett huvudomfång på 37,6 cm. Lilla C har gått upp 370 gram på två veckor. Ännu mer att älska alltså     Speciellt de där gosiga veckiga små låre...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:27


  Napp är ju ett ganska laddat ämne. Kommer ihåg när jag fick Izabella för 1,5 år sedan... då var det big no no att ge det på BB ( i vårt fall neo). Det kunde störa amningen och göra att de inte gick upp i vikt ordenligt. Detta resulterade i att...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:24


  När pappan "tar hand om bebisen"   Gillar att han använder amningskudden för att förhindra att Céline kasar ner så han har händerna helt fria haha   ...

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards