Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Kaffe och sömnrutiner

Av mammaslillaparla - 23 januari 2014 11:09

Njuter av en varm kopp kaffe medans Izabella tumlar runt i gymmet. Har verkligen blivit a-d-d-i-c-t-e-d av presskaffe. Så mycket godare än vanligt bryggkaffe! Perfekt då man bara ska dricka ett par... tre koppar själv oxå  

Izabella var uppe till halv två igen... Suck!


Känns som vi försökt allt för att ändra hennes dygnsrytm men det går sådär. Det kvittar om hon sover mycket eller lite under dagen. Har testat med bad innan läggdags. Att natta i hennes säng. I våran säng. Släcka ner och dra ner på volymen god tid innan. Att prata lugnande. Att inte prata alls. Ha svag belysning tänd i sovrummet. Ingen belysning alls. Slutar oftast med att hon får ligga vid mitt bröst till halv två på natten då hon äntligen somnar efter att ha legat och sparkat och gnytt i timmar.


Hur gör egentligen ni föräldrar som lyckas lägga era barn vid nio på kvällen? Har ni något knep eller bara f'rbannat med tur? Känner att jag börjar bli lite konstig av dessa sömnrutiner   Hehe...

 
 
Malin

Malin

23 januari 2014 13:14

Här är det nog mest tur tror jag ;) Lillan har sovit i egen säng ända sedan vi kom hem från bb. Har alltid sovit bra på natten också, vaknat för att äta och somnar sedan om. Nu på kvällen brukar hon amma nere i soffan, sedan tar vi på pyjamas, går upp i sovrummet, släcker ner med bara en svag lampa tänd, hon ligger på sin kudde i min famn, äter 60ml ersättning, sen får hon napp och snutte under näsan och somnar inom 10 min... Lägger sig vid 22 tiden och sover sedan hela natten till 8-9, utan mat. Men, det kan ju ändras fort ;) Hon är 3,5 månad nu!

http://malinnor.blogg.se

mammaslillaparla

23 januari 2014 13:35

Åh vilken lyx! Superavis:)

 
Ingen bild

Ulrika

14 februari 2014 19:09

Jag tror också att det där med sömnen mest handlar om "tur". Vi har två barn, den äldsta är två år och med honom fick vi kämpa för att ställa om hans dygnsrytm som inte riktigt överensstämde med vår.. Och ja vi kämpade på men jag tror inte att vi kunde påverka det jättemycket utan det var nog han själv som mognade. Han sov dock väldigt gott när han somnade, vaknade inte för att äta från att han var ca 3 månader. Vår lilla fröken på 5 månader är det andra vanor med. Hon somnade "för natten" redan kl 21-22 som nyfödd. Och vid 3-4 månader så började hon gå till sängs samtidigt som storebror vid 18.30-19.00 ungefär. Men sen vaknar hon och vill äta 2-3 ggr per natt istället. Hela mat-somna-om-proceduren går på ca 10 min dock så det är okej. Det jag vill ha sagt är att när man är mitt i sömntrubbel och bebisbubbla så känns det dom en evighet, men det blir bättre och när man ser tillbaka på det så gick det ju ändå rätt snabbt!! Lycka till!

mammaslillaparla

16 februari 2014 09:39

Tack för dina ord Ulrika. Skönt att veta att man inte gör ngt "fel" utan att det mer handlar om tur. Vi har ju försökt allt vi kan komma på men vi får väl acceptera vår lilla nattuggla helt enkelt:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mammaslillaparla - 31 oktober 2017 10:02

1825382803

Av mammaslillaparla - 20 april 2015 11:22


(4,5 vecka gammal)     Céline klarade första läkarbesöket med bravur! 4600 gram, 55,3 cm lång och ett huvudomfång på 37,6 cm. Lilla C har gått upp 370 gram på två veckor. Ännu mer att älska alltså     Speciellt de där gosiga veckiga små låre...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:27


  Napp är ju ett ganska laddat ämne. Kommer ihåg när jag fick Izabella för 1,5 år sedan... då var det big no no att ge det på BB ( i vårt fall neo). Det kunde störa amningen och göra att de inte gick upp i vikt ordenligt. Detta resulterade i att...

Av mammaslillaparla - 18 april 2015 17:24


  När pappan "tar hand om bebisen"   Gillar att han använder amningskudden för att förhindra att Céline kasar ner så han har händerna helt fria haha   ...

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards