Alla inlägg den 8 juli 2013

Av mammaslillaparla - 8 juli 2013 18:51

 

Åh vad drygt detta hostande är! Blir galen! Har blivit helt öm runt hela bröstkorgen. Vi var och handlade lite grejer till lillan i Barnbutiken som ligger vid Drottninggatan innan idag. Fick självklart värsta attacken då vi skulle betala... Men massa fint hittade vi! Ska lägga upp bilder sen. Var helt slut då vi kom hem så fick sova ett par timmar  

Frågade läkaren idag om det är okej att ta slemlösande så som Bisolvon. Hon sa att det var okej. Men efter att läst och googlat runt tror jag att jag avstår eftersom läkemedlet går över till fostret. Det finns inga studier som visat att det varit farligt men tycker det är onödigt ändå att ta det då jag ändå har chans att vara hemma och vila nu när jag är sjukskriven pga magkatarren. Vem vet... Jag kanske ångrar mig efter några sömnlösa nätter till. Vi får se  

Av mammaslillaparla - 8 juli 2013 09:59




Precis varit på Mama Mia och träffat en ny läkare då min som jag haft tidigare är på semester. Var lite jobbigt att behöva dra hela historien med min magkatarr och läkarbesök igen. Slutade med att jag blev sjukskriven helt två veckor till och ska fortsätta ta min omeprazol som jag fått utskriven mot mina besvär. Skönt det i alla fall. Känner mig verkligen inte redo att gå tillbaka till jobbet då jag hade känningar i magen senast igår och då hade jag ändå tagit det jättelugnt hela dagen. Egentligen hade jag nog helst velat ha sjukskrivning tills Izabella kommer då det inte känns som min "vanliga mage" har de bästa förutsättningarna då hon växer varje dag. "Påfrestningen" blir ju inte mindre direkt. Håller tummarna att magkatarren är under kontroll då Izabella är här. Hon kan ju inte ha en mamma som inte kan röra sig pga intensiva magsmärtor   Usch! 


Nu ska jag äta lite jordgubbar och dricka massa vatten. Min förkylning är riktigt envis här. Tycker synd om Stefan som får lyssna på min härliga hosta hela nätterna. Igår väckte han mig för att jag lät konstigt i andningen och han blev lite orolig stackarn...





 


Av mammaslillaparla - 8 juli 2013 09:41

   (Bild på bebis som är ca 29 veckor gammal)





Såhär skriver dem på Vårdguiden.




Barnet

Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1 400 gram.




Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.




Pappa/partner

Har du och din partner börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med. Bilbarnstol är ett måste om barnet ska färdas i bil.

Boandet innebär kanske också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar, bygger ut eller renoverar? Städar i källaren? Målar om och tapetserar? Eller kanske syr gardiner och vårdar kläder. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras - men ställ inte alltför höga krav på er själva.




Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 29 är det dags att besöka barnmorskan igen. Om du tycker besöken varit glesa hittills kommer de att ske oftare nu. Har du fött barn utan komplikationer förut räcker det om du kommer lite mer sällan framöver jämfört med förstföderskor.

Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern och barnet växer. Med ett speciellt måttband mäter hon avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Sedan skrivs värdet in på en kurva för att följa utvecklingen.

Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck och ibland tar hon ett extra urinprov, blodvärde och/eller blodsocker. Din partner är såklart alltid välkommen att följa med. Säkert får ni lyssna på barnets hjärta genom en ultraljudsförstärkare.

      


Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards