Alla inlägg den 12 maj 2013

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 20:31



Jag är livrädd för att få melasma (de oregelbundna fläckarna i ansiktet som kallas graviditetsmask) nu när solen äntligen är här  

Brukar vanligtvis bara behöva lågt solskydd men i år är det hög faktor som gäller! Huden är ju mycket känsligare nu pga alla hormoner i kroppen. Så jag kommer nog vara mitt vitaste jag någonsin i år hahah. Men det står jag mer än gärna ut med då min lilla ögonsten växer inuti mig. Får väl börja spana på brun-utan-sol produkterna... någon med svag effekt. Är det något som är ofräscht så är det en BUS som ger gul eller fläckig hy. Känner att jag är lite väl gammal för att ansluta mig till den fjortislooken   

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 12:47

 

Izabella buffar alltid extra mycket då det åks tunnelbana. Mysigt! Bjuder på en dagens preggo-outfit. Väldigt praktiskt och fräscht. "Herrskjorta" från Flash , långt grått linne Flash, mammaleggings HM och skärp från Åhléns.

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 11:01

Såhär beskriver vårdguiden denna veckan:




Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret.

Vikt 420 gram.

Mamma

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över. Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än. Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon. Ta kontakt med din barnmorska om du behöver kostråd.

En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att  barnet i magen nu upplevs alltmer som individ och dina tankar, fantasier och önskningar allt oftare rör sig kring barnet.

Pappa/partner

Prata med din partner så ni är överens om vad hon behöver för stöd. Glöm inte att även säga hur du själv känner och mår. Under graviditeten är du beroende av din kvinna på ett nytt sätt. Det är endast genom henne som du kan få kunskap om hur ert väntade barn har det. Detta beroende i kombination med att hon kanske är mer innesluten i sig själv kan kanske få dig att känna dig utanför och kanske känna dig svartsjuk på din kvinna som bär ert barn men även på barnet som växer i henne. Det är inte ovanligt att känna så, men det viktigt att du får sätta ord på dessa tankar och känslor så att  du kan bearbeta dem.




 

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 09:46



...med underbara jordgubbar till frukost. Jag kommer nog föräta mig på dessa bär i sommar. Men man kan ju ha värre cravings... Att de innehåller massa järn är ett plus!

Älskar frukost verkligen. Bästa tiden på dagen just nu! Gäller att ladda upp ordentligt inför söndagspasset på jobbet. Var riktigt slut i hela kroppen igår då jag kom hem... Kommer på mig själv med att redan längta efter mammaledigheten  Precis som det blir mer vila då   Hehe...


 

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards