Alla inlägg under maj 2013

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 11:01

Såhär beskriver vårdguiden denna veckan:




Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret.

Vikt 420 gram.

Mamma

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över. Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än. Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon. Ta kontakt med din barnmorska om du behöver kostråd.

En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att  barnet i magen nu upplevs alltmer som individ och dina tankar, fantasier och önskningar allt oftare rör sig kring barnet.

Pappa/partner

Prata med din partner så ni är överens om vad hon behöver för stöd. Glöm inte att även säga hur du själv känner och mår. Under graviditeten är du beroende av din kvinna på ett nytt sätt. Det är endast genom henne som du kan få kunskap om hur ert väntade barn har det. Detta beroende i kombination med att hon kanske är mer innesluten i sig själv kan kanske få dig att känna dig utanför och kanske känna dig svartsjuk på din kvinna som bär ert barn men även på barnet som växer i henne. Det är inte ovanligt att känna så, men det viktigt att du får sätta ord på dessa tankar och känslor så att  du kan bearbeta dem.




 

Av mammaslillaparla - 12 maj 2013 09:46



...med underbara jordgubbar till frukost. Jag kommer nog föräta mig på dessa bär i sommar. Men man kan ju ha värre cravings... Att de innehåller massa järn är ett plus!

Älskar frukost verkligen. Bästa tiden på dagen just nu! Gäller att ladda upp ordentligt inför söndagspasset på jobbet. Var riktigt slut i hela kroppen igår då jag kom hem... Kommer på mig själv med att redan längta efter mammaledigheten  Precis som det blir mer vila då   Hehe...


 

Av mammaslillaparla - 11 maj 2013 17:59

     


Idag är det exakt 30 dagar tills vi åker på babymoon på Halkidiki. Gud som jag längtar! Känns att man börjar få lite graviditetskrämpor och längtar extra efter att ta det lugnt och bara vara. Var inne och kolla på airtours sida precis och det känns som vi verkligen valt helt rätt hotell för det ändamålet. Såhär står det på deras hemsida:


Istion Club aaaaa Halkidiki


Ett mycket fräscht lyxhotell beläget framför den långrunda sandstranden. Hotellet består av 8 byggnader. En restaurang med avsatt del för ā la carte, snackbar, poolbar, reception, lekplats för barn, miniklubb för barn 4-12 år juni-augusti, minimarket, konferensrum, dykcenter som besöker hotellet 3 gånger i veckan för att visa hur man dyker, spa med jacuzzi, bastu, ångbastu och massage, bordtennis, tennisbana, gym, vattensporter, gratis trådlös internetuppkoppling i allmänna utrymmen. Stor pool och separat barnpool. Fria solstolar och parasoller vid poolen och stranden. Nybyggd strandbar med grekisk afton en gång i veckan. Gratis hotellbuss till Nea Potidea och Nea Moudania under vardagar. 3 km till Nea Potidea, 5 km till Nea Moudania och 65 km till Thessaloniki. Begränsad genomfartstrafik.


Rummen Mycket fina (25 m2;) dubbelrum med dubbelsäng eller två sängar och möjlighet till en extrasäng. Bad/dusch och wc, luftkonditionering (15/6-15/9), minibar med vatten, läsk och öl (fylls på varannan dag), telefon, satellit-TV, deponeringsfack (mot avgift) och hårtork. Balkong eller markterrass med bord och stolar. Sviter (45 m2;) för 2-4 personer med ett separat sovrum samt ett vardagsrum med möjlighet till två extrasängar. DVD, satellit-TV i varje rum. I övrigt som rummen. Städning 7 ggr/vecka.


All Inclusive Ultra All Inclusive. Frukost-, lunch- och middagsbuffé. Obegränsat med förfriskningar, lokala och importerade drinkar kl. 09.30-02 samt öl/vin till maten. Eftermiddagskaffe/thé med kakor kl. 16-18. Snacks kl. 15-19. Glass kl. 09:30-01. Plockmat vid baren kl. 23-00:30. Möjlighet till att 1 gång per vecka välja A la carte i restaurangen (bokning sker senast en dag innan).


Kommer bli en riktig tjockis med en så generös All inclusive  



                  

     

 

Av mammaslillaparla - 11 maj 2013 08:30

Äntligen har jag med tuff förhandling och min suveräna övertalningsförmåga lyckats förhandla mig till en rosa vagn till min lilla pärla  Överlycklig!! Haha...

Det har inte varit lätt kan jag säga men i veckan så var vi och ändrade lite i vår beställning av vagn på NK. Så nu kommer vagnen ha svart bas och rosa topp istället. Sen såg vi till att vagnen kommer ett par veckor tidigare oxå. Känns tryggare då jag blev flyttad nästan en vecka tidigare och man gärna vill ha vagnen lite tidigare ifall det skulle bli något strul. Åh är så nöjd!! Här kommer det bli massa barnvagnspromenader det vill jag lova!  


   



   


Av mammaslillaparla - 10 maj 2013 22:52




Tänk att halva graviditeten har gått... Nu känner jag Izabellas sparkar och knuffar flera gånger om dagen. Så häftigt! Känner att de blir starkare för varje dag som går. Det känns att det är mycket som händer nu. Har haft väldig växtvärk de senaste dagarna i nedre delen av magen och nog har det växt en hel del om jag jämför med bilder från bara en vecka sen! Känner mig mer och mer gravid för varje dag. Det är verkligen ett litet liv som växer sig starkare där inne. Ibland skulle jag vilja nypa mig själv i armen bara för att vara säker på att det inte är en dröm  

Av mammaslillaparla - 9 maj 2013 22:21

Ikväll bjöd älsklingen på middag. Unnade mig både alkoholfri öl och riktig sushi. Underbart! Har alltid varit ett stort fan av sushi och det har varit tufft att "bara" kunna äta veggosushi sen vi bestämde oss för att skaffa barn vid årsskiftet. Toppen att de fryser fisken innan tillagning så vi preggos oxå kan unna oss på East  



 

Måste tillägga att det var den godaste sushi jag ätit. Det säger en hel del   Rekommenderar den varmt!    

Av mammaslillaparla - 9 maj 2013 22:05

Vid lunch åkte jag och älsklingen in till Kungsträdgården för att titta på de fina träden som blommar rosa. Så otroligt vackra! Blev en glass i solen. Självklart mjukglass med saltlakritsströssel! Min favorit 




   



Efteråt gick vi och kolla barnkläder på Zara och Polarn & Pyret. Gud vad mycket fint det finns till småtjejer! Får se till att göra en lista över det som är viktigast först så jag har lite riktlinjer i shoppingen. De växer ju så fort de små liven    Efter det gick vi till NK. Slutade med att det blev något till mig istället. Hehe...




Blev ett par stilrena ballerinas från Tommy Hilfiger. Perfekta gravidskorna som passar till det mesta. 

Av mammaslillaparla - 9 maj 2013 21:54

Började min lediga dag hos Sylvia på Studio CS. Valde en glittrande champagnefärg till naglarna. Blev så nöjd!! Kändes som en lyxig färg som passar nu när solen äntligen är här och dessutom är den väldigt lättmatchad. Toppen med andra ord! Kommer fortsätta göra naglarna även när lilla Izabella kommit i september. Tycker det är viktigt att man unnar sig något och tar hand om sig själv även om man blivit småbarnsförälder. Sylvia är väldigt duktig men även lättsam och rolig att prata med. Blir perfekt att titta förbi henne under mammaledigheten. Ett riktigt litet lyckopiller  


 

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards