Alla inlägg under maj 2013

Av mammaslillaparla - 21 maj 2013 16:36

Izzie har nog haft en egen liten rockkonsert i magen idag  Haha..  Gud vad det har buffats och knuffats! Speciellt då det spelats musik. Idag syntes rörelserna tydligt på utsidan. Skrattade för mig själv här hemma och blev helt tårögd av lycka då hon höll på som mest. Det är verkligen en mäktig känsla att känna henne och se henne röra sig därinne. En annan rolig grej är att hon har hunnit byta plats på de olika ställena som hon buffar på under dagen.  Det måste vara en akrobatisk liten tjej vi har därinne. Hade varit spännande att veta hur hon ligger... Vad som är fötter och händer. Antar att det är något man kan känna sen längre fram då hon blivit lite större. 

Nu spelar hennes pappa Guitar Hero här. Självklart är hon igång igen! Gud vad jag älskar min lilla ögonsten därinnne. Blir helt varm i mitt mammahjärta  


 

Av mammaslillaparla - 21 maj 2013 12:22


Vilken teknik det finns idag ändå! Helt fantaskiskt!! Nu kan man ju verkligen få se (om man vill) hur bebisen ser ut innan den kommer ut. Man kan alltså kika på den live inne i magen! Se vilka ansiktsdrag den har och vad den har för sig för tillfället. Är sjukt nyfiken självklart på lilla pärlan därinne men jag tror nog jag håller mig tills hon bestämmer sig för att titta ut. Vill spara den överraskningen tills hon kommer. Åh ska bli så spännande att se vad hon fått för likheter från mig respektive älsklingen här hemma  

Av mammaslillaparla - 21 maj 2013 10:02

Jag har kämpat med en smärta i övre delen av magen som har kommit allt oftare den senaste tiden. Känns inte som det har med bebisen att göra då det sitter så högt upp i magen som tur är men orolig blir man ändå. Innan har jag trott det bara kommer då jag varit slarvig med maten. Typ ätit för lite eller för mycket. Men senaste tiden har det kommit oavsett levnadssätt riktiga attacker av intensiv  "svidande" smärta. Har bara i princip kunnat ligga i fosterställning och gråta tills jag inte orkat gråta mer. Höll på halva natten nu senast. Riktigt jobbigt och oroväckande. Har försökt med både massa novalucol och "ordentlig" mat. Men det har inte hjälpt särskilt mycket. Tog upp det med några andra blivande mammor och de trodde på allt från magkatarr till havandeskapsförgiftning   Tur jag har tid hos barnmorskan imorgon så jag kan ta upp det! Annars kommer jag oroa ihjäl mig här. Buhu... Har tidigare i mitt liv haft problem med min mage då den är väldigt känslig. Är diagnostiserad glutenallergiker plus att min mage inte klarar av mjölkprodukter särskilt bra. Hade ett jobb tidigare med mycket stress som ledde till magkatarr. Gick ner tio kilo på bara några månader då. Som tur är bytte jag jobb och blev av med problemet. Har varit problemfri i princip tills jag blev gravid. Skillnaden denna gången är att jag ändå klarar av att äta nu vilket jag inte klarade av förra gången. Tur det iaf då man har en liten i magen  


 

Av mammaslillaparla - 19 maj 2013 21:16

Gick en promenad med älsklingen i Hagaparken innan idag. Så härligt nu när allting blivit grönt överallt   Lagom till slutet av promenaden började det småregna så då gick vi hem och myste med en film istället. Köpte med mig en påse med Ahlrens bilar. Valde den nya versionen som är med surt socker på. Påsen var slut ganska snabbt så ger tummen upp för den 


 



Nu är det hokeyn som gäller! Heja Sverige!!!    

Blev att slänga ihop lite snabb kvällsmat innan men blev ganska lyckat ändå. Kycklinglår och potatissallad med crémefraiche och örter. Hade smidigt nog sallad kvar sen gårdagens tacokväll så behövde inte ens hacka något. Perfekt för en trött gravid kvinna. Gäsp...




 





Av mammaslillaparla - 19 maj 2013 10:05

 



Vi hade en typisk lugn svennebanankväll igår med tacokväll och mellomys. Så härligt!  

Tycker absolut rätt låt vann. Stort grattis till danmarks egna "Shakira". Självklart tippade jag henne som vinnare!







Izzie gillade Islands bidrag mest för då var hon verkligen på G därinne i magen. Vände rundor, buffade och knuffade haha. Lilla pyret så härlig hon är   Hon gillar vikingalooken tydligen  


 


Anouks bidrag var väldigt bra. En låt som växer ju mer man lyssnar på den. Tyvärr är det ju inte en låt som vinner eurovision. Det är snarare låtar med simpla refränger som upprepar sig ofta så det räcker att höra låten en gång vilket man ofta gör med just eurovisionlåtar. 

Sen gillade jag Norges lite futureristiska bidrag. Ett plus var ju att hon verkligen kunde bära upp sin klänning oxå. Härligt med en kvinna med lite former!





 Självklart gjordes de ordentliga listor så att var och en kunde tippa vem som vann.




Då de andra drack vanligt vin unnade jag mig ett glas alkoholfritt Chapel Hill. Inte som vanlig skumpa direkt. Men lite lyxigare än läsk iaf  


   

Av mammaslillaparla - 17 maj 2013 17:16


Impulsshoppade lite efter jobbet till vår lilla ängel. Blev en smidig vit omlott-body och en body med nyckelpigor. Så söt! Kunde inte låta bli då det fanns i nyfödd-storlek  


Imorse hade jag fem minuters väntetid vid bussen. Plötsligt insåg jag att jag inte ser mina fötter längre. Konstig känsla att ha en mage med en liten människa ivägen.  Måste vara min svank som bidrar lite för så stor är jag ju inte  



 



Lite sned var magen oxå imorse. Haha   Hon hade nog för en gångs skull bestämt sig för att ligga mer till vänster denna gången annars brukar höger vara en favorit.

Av mammaslillaparla - 16 maj 2013 08:20

Nu har vi gått förbi halvtid och man börjar äntligen ta in att det är en liten Izzie på väg  Det är nu man mer och mer börjar tänka på vad det är för prylar man behöver till en nyfödd. Hittade denna listan på Vi föräldrar. Känns som det är bra att rada upp alla saker så man får lite ordning och koll... vilket inte är det lättaste med en gravidhjärna  


Bra att ha när man kommer hem från BB

Det här behöver en nyfödd bebis:

  • Skötunderlägg
  • Blöjor
  • Tvättlappar (antingen apotekets eller av sönderklippt frottéhandduk)
  • Oparfymerad barnolja
  • Små frottéhanddukar till skötbordet och till den dagliga vården (era egna fungerar alldeles utmärkt)
  • Badbalja, om ni inte har badkar
  • Barnvagn med tillbehör (regnskydd, insektsnät, ev mjuklift och parasoll)
  • Åkpåse (vid den kalla årstiden)
  • Lakan, kudde och täcke till barnvagnen

Bebisens basgarderob (beroende på årstid):

  • Fyra bomullsbodies (fler om ni inte har egen tvättmaskin)
  • Fyra mjuka par byxor, med eller utan fötter
  • Tre par bomullssockor
  • Hjälmmössa av bomull
  • Varm/vindtät mössa att ha ovanpå hjälmmössan beroende på årstid
  • En varmare tröja eller kofta
  • Ett par varmare byxor att ha under overallen (beroende på årstid)
  • En uteoverall att ha i vagnen (finns bra i till exempel fleece)
  • Ett par vantar utan tumme (om inte det finns på overallen)
  • Ett par tossor (om inte det finns på overallen)
  • Fyra bomullspyjamasar, med eller utan fötter

Till föräldrarna:

  • Färdiglagad mat i frysen!
  • Amningsbehå
  • Bomullskupor till behån
  • Bindor
  • Inlägg till behån

Bra att ha, men kan skaffas senare

  • Termometer
  • Särskild skötväska med skötunderlägg
  • Bärsele eller bärsjal
  • Trådlös telefon (bra vid amning)
  • Telefonsvarare (låt den ta samtalen när ni sover!)
  • Färgglad leksak anpassad till barnets ålder
  • Barnlyssnare
  • Album att klistra in bilder i när inspirationen faller på
  • Anteckningsbok att anteckna episoder i
  • Papperskorg, gärna med lock

Sovplatsen:

  • Godkänd spjälssäng med spjälskydd och tvättbar madrass
  • Madrasskydd
  • En mjuk och platt kudde
  • Två påslakan (sy gärna av era egna, avlagda, de blir mjuka och sköna!)
  • Två underlakan (sy gärna av era egna, som är mjuka och sköna!)
  • Fyra örngott
  • Skönt täcke att stoppa i påslakanet (beroende på årstiden)
  • Bomullsfilt
  • Ev hängmobil

På promenad:

  • Extra filt
  • Ev liten mobil att hänga över vagnen
  • Oparfymerade våtservetter, bra att ha i skötväskan

Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards