Alla inlägg under maj 2013

Av mammaslillaparla - 9 maj 2013 20:30

Det här med snygga gravidkläder är ju inte det lättaste! Jag kommer använda "vanliga" kläder i den mån det går. Det är bara att köpa en något större storlek och tänka på vilken modell som är mest smickrande för den växande magen  

Jag kommer leva i tunikor, klänningar, längre blusar och linnen i sommar. Några preggoplagg som jag dock rekommenderar gravida att köpa är gravidleggings (HM har billiga) och mammajeans. Det sistnämnda har jag inte tagit tag i då jag inte känt att jag orkat ta mig tid och prova vilket känns som ett måste med jeans. HMs gravidjeans har jag hört mycket gott om men jag vet inte om jag är så förtjust i den höga mudden dem har... Vi får väl se. Jag ska ge dem en chans iaf. Sen finns det jeans med resår vid sidorna av byxan istället vilket gör att man har resåren under magen. Tycker dessa jeans ser snyggast ut men har bara lyckats hitta sådana på nätet hitills. Blir nog till att klicka hem ett par om HMs inte faller mig i smaken  


Köpte en blus på jobbet igår som har gott om plats för den växande magen  Kunde inte bestäma mig för vilken färg jag ville ha så blev en i vitt och en i färgen coral. Är helt kär i färgen coral just nu. Måste bara skaffa mig lite färg så blir den ännu snyggare på!



 

Av mammaslillaparla - 8 maj 2013 17:30

Jordgubbar! Älskade underbara bär proppade med massa järn som är bra för oss preggos. Så sjukt goda oxå. Hade inte kunnat känna skillnad på dessa och svenska faktiskt. Toppen!!!

Av mammaslillaparla - 7 maj 2013 12:00

Har em/kvällspass idag på jobbet och känner bara usch, fy och blä för att gå dit! Inte för att jag inte gillar mitt jobb för det gör jag. Snarare att jag bara vill ta det lugnt och njuta av dagen. Kunna vila när jag känner jag behöver vila.

Har startat upp med en bra frukost iaf och färgat ögonfransarna för att vara lite effektiv. Jag har nämligen ett par ständigt rinnande ögon nu pga av att pollensäsongen kommit igång  Ska efterforska lite och se vad som är okej att ta då man gravid tänkte jag... för det här är inte kul.

   



(Änligen ett gott och nyttigt glutenfritt bröd med morot i. Nya favvobrödet. Mättande oxå! )


Av mammaslillaparla - 7 maj 2013 11:34

 


Igår gick jag och pärlan ner i Hagaparken och solade en stund på en parkbänk. Var riktigt härligt väder. Arton grader, sol och helt vindstilla. Våren har verkligen kommit igång ordentligt nu. Så himla skönt. Tyckte nog min lilla Izabella oxå för hon buffade lite rundor i solen  

      Vi hann prata lite med Izabellas mormor på telefon medans vi vilade lite. Gud vad jag saknar min familj i Skåne   Ännu mer nu då den största och viktigaste händelsen i mitt liv händer. Jag ska bli mamma för första gången! Önskar att vi bodde närmare varandra så det bara var att gå en liten promenad för att komma över på en kopp kaffe och en pratstund. Nu måste man planera mycket mer. Ta ledigt från jobbet. Lägga en hel arbetsdag på att tåga. Plus kostnaden. Inte jättesmidigt med andra ord tyvärr... Men någon tripp till Skåne måste det bli. Saknar dem alldeles för mycket. Kära älskade familj!


På kvällen gjorde vi fruktsallad (min största craving just nu) och så kollade vi på Game of thrones. Så mysigt!  Beroendeframkallande serie btw  

Av mammaslillaparla - 6 maj 2013 12:50

Eftersom vårt förlossningsdatum blev flyttat från 3 oktober till 29 september så går vi in i en ny vecka på söndagar istället för torsdagar.

Vilket betyder att vi gick in i vecka 20 igår.


 


Såhär skriver dem på Vårdguiden:


Barnet

Barnet är från huvud till stjärt ungefär lika stort som en honungsmelon. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna.

Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet.

Vikt 350 gram.

Mamma

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan naveln puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten. Järn finns i blodpudding, kött, ärtor och bröd. The, kaffe och mjölk försämrar upptaget av järn medan frukt, grönsaker och rotfrukter förbättrar upptaget. De flesta gravida brukar rekommenderas tillägg av järntabletter från denna vecka. Hör med din barnmorska.





Av mammaslillaparla - 6 maj 2013 11:37

Känner mig så töntigt lycklig just nu så bjuder på denna för att förklara lite hur det är att skutta på de rosa molnen idag  

Eller varför inte denna för att ackompanjera dagen...

Okej bara en till med lite mer sommarkänsla  

Av mammaslillaparla - 6 maj 2013 11:11


Idag vaknade jag av att min lilla ängel buffade rundor i min mage flera gånger. Så himla mysigt   Trodde aldrig jag skulle vakna en måndagmorgon tidigt och känna mig så underbart lycklig och le lite töntigt för mig själv. Låg kvar länge (fast jag var gravidkissig) bara för det var så himla härligt. Haha...

Tog en underbar lång frukost som varat... ja typ tills nu  Älskar att äta långsamt nu för tiden och är ju bara lediga dagar man kan göra det så gäller att passa på!

Det är måndag, sol och våren är här på riktigt äntligen! Hela dagen är jag ledig så underbart! Tänkte gå ut strax och sätta mig en stund i solen och bara vara   Med solsyddsfaktor femton vill säga. Är sjukt rädd för att få fula pigmentfläckar i ansiktet så kommer nog ha mitt blekaste fejs någonsin i sommar. Men det är det värt! Har ju en liten busig Izabella där inne och då kan jag stå ut med både hormonfinnar och ett blekansikte. Heheh..


Av mammaslillaparla - 5 maj 2013 20:33

Har hittat en napp som kommer passa Izabella perfekt. Rosa och leopard! Kan ju inte bli bättre  

Kände precis en liten spark här. Måste varit att hon gjorde tummen upp! Hehe...

   



Presentation


Mamma till Izabella som kom i vecka 33+2 augusti 2013. Väntar andra barnet med beviljat snitt den 25 februari. Läs om våran vardag mitt i Stockholm.

Kontakt:
sanne.beckman@hotmail.com

Instagram:
sannebeckman

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards